Powstanie Wspólnoty Mieszkaniowej

W dniu 15.12.2017 roku przeniesiona została, w formie aktu notarialnego, własność pierwszego lokalu, z tą chwilą z mocy prawa powstała Państwa Wspólnota Mieszkaniowa. Po przeniesieniu własności pierwszego lokalu Właściciele podjęli uchwały, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Wspólnoty.

Co to jest Wspólnota Mieszkaniowa? Nabywając lokal od dewelopera stajemy się jego Właścicielami i jednocześnie Członkami Wspólnoty Mieszkaniowej. Pojęcie Wspólnoty Mieszkaniowej wprowadziła Ustawa z dnia z 24 czerwca 1994 o własności lokali (Dz.U. z 2015 poz. 1892, z pózn. zm.), która weszła w życie 1 stycznia 1995. 

Właściciel mieszkania jest automatycznie Członkiem Wspólnoty mieszkaniowej, niezależnie od tego, czy jest to zgodne z jego wolą, czy też nie. Wspólnota Mieszkaniowa decyduje o wszystkich najważniejszych sprawach dotyczących nieruchomości wspólnej (grunt, na którym znajduje się budynek oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali). Wspólnota decyduje m.in. o tym, jaki podmiot zarządza (administruje) nieruchomością, jaka jest wysokość zaliczek, płaconych przez właścicieli co miesiąc na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jakie remonty będą przeprowadzane itp.

Jedną z najważniejszych uchwał jest plan gospodarczy Wspólnoty, który został podjęty uchwałą nr 2/2017. Uchwała została przyjęta przez pierwszych nabywców i Właściciela pozostałych, niesprzedanych lokali (Dom Development SA). Podstawą prawną uchwały jest zasada podziału kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej,  która została zawarta w art. 12 ust 2 Ustawy o własności lokali:

Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają Właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. W takim samym stosunku Właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nieznajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach.

Plan gospodarczy Wspólnoty różni się od planu obowiązującego podczas okresu deweloperskiego (przed przeniesieniem własności pierwszego lokalu, gdy jedynym Właścicielem nieruchomości była spółka Dom Development SA), gdyż został dostosowany do struktury kosztów, jakie ponoszone są utrzymanie nieruchomości. Zaliczka przypadająca na utrzymanie nieruchomości wspólnej wynosi 4,09 zł/m2, zaliczka na utrzymanie miejsca postojowego w zależności od budynku wynosi: Kaliny Jędrusik 5 – 126,14zł/mp., Kaliny Jędrusik 7 – 125,82zł/mp., Kaliny Jędrusik 9 – 135,19zł/mp.

Koszty te naliczane są na poszczególne lokale w oparciu o udział każdego z nich w nieruchomości wspólnej. Udział wynika ze stosunku powierzchni użytkowej lokalu wraz z pomieszczeniami przynależnymi do powierzchni użytkowej całej nieruchomości i ujawniony jest w księdze wieczystej oraz w akcie notarialnym.

Obecnie zakończyły się już wszelkie czynności związane z uzyskaniem dokumentów rejestrowych Wspólnoty takich jak NIP i REGON. Na potrzeby obsługi nieruchomości otwarty został rachunek bankowy. W ramach prowadzonego rachunku uruchomiona zostanie usługa płatności masowych polegająca na wygenerowaniu dla każdego Właściciela indywidualnego numeru rachunku na rachunku głównym.

Po podpisaniu aktu notarialnego Właściciel lokalu mieszkalnego otrzyma z działu księgowości ADMUS Sp. z o.o. zawiadomienia o wysokości opłat zawierające: indywidualny login i hasło do systemu e-kartoteka. Po zalogowaniu do systemu będą mieli Państwo wgląd do umieszczanych tam informacji.