Płatne parkowanie na Żoliborzu – najważniejsze zmiany w organizacji ruchu.

Strefa płatnego parkowania będzie obowiązywać od 15 listopada 2021 r.  Na ulicach Żoliborza pojawi się 136 parkomatów

W dzielnicy strefa płatnego parkowania obejmie 121 ulic, alej i placów mających status drogi publicznej. To zdecydowana większość ulic, lecz nie wszystkie. Zgodnie z przepisami strefa nie jest wprowadzana na drogach wewnętrznych, terenach osiedlowych i terenach prywatnych.

Łączna długość ulic włączanych do strefy to ok. 59 km. Wyznaczono na nich ok. 4,7 tys. ogólnodostępnych miejsc postojowych. Zgodnie z przepisami, co najmniej 4% z nich to miejsca dla osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo, bilans parkingowy poprawią strefy przeznaczone do parkowania tylko dla mieszkańców. To miejsca (za znakiem B-35) oraz strefy (za znakiem B-39) z zakazem postoju, który nie będzie dotyczył tylko posiadaczy odpowiedniego identyfikatora, przysługującego mieszkańcom najbliższej okolicy.

Strefy dla mieszkańców są wprowadzane tam, gdzie niemożliwe jest wyznaczenie pełnowymiarowych – w rozumieniu odpowiednich przepisów – stanowisk postojowych, co jest warunkiem koniecznym do poboru opłat. Łącznie na Żoliborzu będzie w nich ponad 1,1 tys. dodatkowych miejsc dla samochodów mieszkańców. Przybliżoną lokalizację takich miejsc  grafika poniżej. Nie są to oczywiście wszystkie parkingi w dzielnicy. Miejsca parkingowe znajdują się przecież również m.in. w garażach podziemnych czy na podwórkach. Nie wchodzą one jednak w poczet SPPN i nie są wliczane do podanej statystyki.

Grafika przedstawia strefy B-35 i B-39, parkowanie tylko dla mieszkańców, na terenie Żoliborza.

Obecnie na Żoliborzu są 44 odcinki ulic jednokierunkowych (jedna ulica może mieć kilka odcinków). W ramach wprowadzania strefy na ponad 30 ulicach pojawi się kolejnych 70 takich odcinków. Celem zmian w organizacji ruchu jest zwiększenie liczby legalnych miejsc postojowych. Odcinki ulic jednokierunkowych są zaznaczone na grafice poniżej.

Grafika przedstawia istniejące i planowane ulice jednokierunkowe na terenie Żoliborza.

Wprowadzanie strefy płatnego parkowania niesie ze sobą obowiązek wykonania nowych projektów organizacji ruchu dla praktycznie wszystkich ulic, które mają być nią objęte. Zupełnie nowe miejsca postojowe w dużej liczbie zostaną wyznaczone m.in. na odcinkach ulic Broniewskiego, Słowackiego, Mickiewicza, Krasińskiego i Krajewskiego. W ten sposób przybędzie co najmniej 200 nowych miejsc postojowych. Oprócz tego na wielu lokalnych uliczkach parkowanie zostanie w części lub całości przeniesione na jezdnię, uwalniając przestrzeń na chodnikach dla pieszych.

Grafika przedstawia ulice, na których parkowanie na Żoliborzu zostanie przeniesione na jezdnię.

źródło:https://zdm.waw.pl/